mandag 24. august 2009

Change of college enrollment

Bummer, I'd say.
Jeg hadde liksom planen klar nå. Jeg skulle studere fransk mitt første semester sammen med Melanie, en tysk Au Pair fra området. Leigh ringte administrasjonen i dag og hørte hva vi måtte gjøre før vi skulle dra for å registrere meg for "classes", men selvfølgelig var vi for sent ute (fagene hadde allerede begynt). Leigh ringte deretter til vår områdsrep., Jessica Brack, som fortalte at jeg må ta non-credits istedet for credits. Det vil si at i stedet for å ta 6 credits tilsammen i løpet av mitt år i USA (planen var å ta 30 credits dette semesteret, og 30 credits neste semester), må jeg ta 60 timer. De fleste fagene er rundt 24 timer, noe som er litt dumt, for da har jeg for lite med bare to fag, men så kom jeg over noe genialt: Beginning Spanish Language Program. 70 timer. Da har jeg tilogmed 10 timer for mye, OG det beste er: Det strekker seg bare over høstparten, så etter jul vil jeg få en skolefri hverdag. Selvfølgelig kan jeg ta flere fag hvis jeg kjeder meg, og vil få med meg litt mer lærdom, men da har jeg iallefall valget, og får gjort unna kravene denne høsten. Jeg skal studere ved Durham Tech. Community Colleges hovedcampus, noe som er litt dumt ettersom det er lengre unna (spesielt når vi flytter til Efland), og det kan bli vanskeligere med parkering, men. Sånn er livet. Man møter stadig på motgang, og man må bare slåss tilbake, kjempe for livet.

Så la meg fortelle litt om faget. Jeg skal på universitetet hver tirsdag og torsdag fra 6 - 8:30 pm (altså på ettermiddagen). Dette er perfekt fordi jobbdagen min er over. Jeg starter tirsdag 1. september, og er ferdig torsdag 10. desember. Altså slipper jeg eksamenstress midt i høytiden. Og her kommer en liten beskrivelse av faget:

"Spanish is a critically important global language you can use during work, travel, and socializing. With almost 400 million Spanish speakers worldwide and a growing number in the United States, the ability to speak Spanish provides you with greater job opportunities and aids you in travels abroad. The Beginning Spanish Language Program is designed for students, adult learners, and working professionals who wish to develop proficiency in Spanish to enhance their academic and career opportunities.

The Beginning Spanish Language Program is for students with little or no Spanish language exposure. This faster-paced course provides students with an integrative approach to language learning. Students focus on pronunciation, diction, grammar, vocabulary, and reading as well as beginning conversation and writing. Textbook required. 70 hours."

I dag har jeg også hatt min første jobbdag som Au Pair. Leigh kom hjem fra jobb når det var tid for meg å hente Cecilia, slik at jeg slapp å kjøre dit alene. Men i morra - da må jeg klare meg helt på egenhånd. På disse store, forvirrende, amerikanske gater og motorveier med 4-felter og stopplys rundt hvert hjørne. Men pytt, hva er det jeg ikke klarer når jeg har bestemt meg for å klare det?

Buenas noches!

5 kommentarer:

  1. Lykke til med spansken :D og du klarer deg sikkert fint på egenhånd.

    SvarSlett
  2. Takk :)
    Ja, det kommer nok til å gå i orden.

    SvarSlett
  3. Det var godt å høre at det ordnet seg på en så bra måte!! :)
    Lykke til, babe! <3

    SvarSlett
  4. Jag tvingas åka till andra sidan Raleigh för mina kurser (Wake Tech Community College). DO NOT WANT. Men vad gör man inte för att få stanna i USA? :)

    Lycka till med allt!

    Julia (au pair i Cary)

    SvarSlett
  5. Andreas: Tusen takk, kjære :) <3

    Juleyah: Haha, nettopp :) Tusen takk :D

    SvarSlett