torsdag 8. april 2010

Take me home, country roads!

Føles ut som en evighet siden sist, og det er faktisk en liten tid siden forrige ordentlig blogginnlegg. Skulle jo fortelle om bursdagsfeiringen min, som nå foregikk for ca. 2 uker siden. Skriver bare en kort oppsummering på feiringen. Fredag skulle jeg egentlig ikke dra ut, hadde ikke så mye penger, men tenkte "heck, det er da bursdagshælja mi, så hvorfor ikke?". Det angrer jeg ikke et sekund på. Viste seg nemlig at det var fredagen som ble den beste kvelden. Ved midnatt fikk jeg tilogmed bursdagskrone. Herlig kveld med mange drinker, mye dans og interaction! Lørdag lagde Leigh og Mary (mamma'n til Leigh) istand en kjempefin bursdagsmiddag for meg og venninnene mine. John var i Oriental og jobba med båten. Vi fikk kjempegod mat, kjempefin bursdagssang og herlig bursdagskake (som falt i gulvet, haha). Etter dette dro vi ut til en skikkelig fancy loungebar i Raleigh, Solas. Kjempefancy sted, men denne kvelden var bare så som så. Brukte ikke mer enn $20 denne kvelden. $10 for inngang, $10 for en vodka/Red Bull. Det får holde! Og ja - jeg glemte nesten å fortelle at jeg var på kino på selve dagen min og så The Bounty Hunter gratis. Gratis inngang når man har bursdag. Passet meg ganske bra med tanke på den dårlige økonomien min her borte. Fortalte jeg at jeg tjener ca. 26 kroner timen? Ikke mye å skryte av. Hva gjorde vi så på søndag? Hmm, husker ikke.

Mandag jobbet jeg, og etter jobbinga var jeg virkelig i ekstase. Mamma og Erik skulle nemlig lande klokka 10:15. Jeg spiste dusjet og gjorde alt klart, men selvfølgelig var flyet to timer forsinket. Skal si deg det er kjipt når det er 7 og en halv måned siden du sist så familien, og er skikkelig spent på å se dem igjen. Jeg hadde aldri i livet greid å bare gå rundt og tråkke, så jeg bestemte meg for å se en film. Jeg så Labor Pains med Lindsay Lohan. Etter filmen dro jeg endelig avgårde. Jeg møtte dem på flyplassen, og gjensynet var herlig. Men Erik - han var blitt så utrolig mye større og voksen siden sist, jeg kjente han nesten ikke igjen (og det mener jeg bokstavelig talt!). Baggasjen deres var selvfølgelig ikke kommet med fra Boston, så etter å ha snakket med personellet, fikk vi endelig kjørt avgårde. Og dere kan tro mamma og Erik syntes vi bor øde her i Efland - langt ute i skogen!.. Vel hjemme gikk vi rett opp på rommet mitt. De andre hadde lagt seg. Erik og jeg skravlet selvfølgelig en god stund før vi endelig la oss til å sove. Var ganske trøtt da jeg måtte opp klokka 8 dagen etter for å passe barna i noen timer.

Tirsdag: Erik og jeg tok med oss barna ut og lekte med dem. Det var kjempevarmt! Vi dro dem i kjærra dems, og etterhvert kom mamma ut også. Da spiste vi litt mat ute på 'front porchen'. Når jeg fikk fri tok jeg med mamma og Erik til Southpoint, stamstedet mitt. Det første vi gjorde var å kjøpe is fra Marble Slab Creamery. Verdens beste is! Nam. Vi sjekket så ut kjøpesenteret, og dro videre til Walmart og Best Buy. Erik og jeg skulle se over DVDer overalt. Jeg har fått skikkelig filmdilla etter at jeg kom hit! Har allerede kjøpt 14 nye filmer her borte, og venter på 4 til fra eBay. Den samme kvelden spiste vi god middag sammen med vertsfamilien. Var kjempekoselig! Mamma delte ut gaver i drøssevis fra Norge. Souvenier. Skikkelig kosekveld!

Onsdag: Vi stod opp tidlig, spiste frokost og kjørte nedover mot Myrtle Beach. (Erik, hva er det som går og går, og aldri kommer frem? ;D - Passaten til Leigh). Turen som egentlig skulle ta rundt 4 timer tok litt lenger tid... Men det var en super biltur. Har vel nevnt et par ganger før at jeg er glad i å kjøre bil? Her snakker vi ekstremt varmt, barfotkjøring og Cherry Coke, samt påskeegg fulle av sjokolade som smeltet. Sjarm! Når vi endelig kom ned til Myrtle Beach dro vi ned til strandområdet hvor Andreas og jeg var over nyttår. Etter litt frem og tilbake fant vi ut at vi skulle bo helt nede på stranda, selvom vi sikkert kunne funnet billigere alternativer andre steder. Er det påske, er det påske. Og er man i Myrtle Beach, er man i Myrtle Beach. Vi endte opp på Days Inn på Surfside Beach. Hvis jeg husker rett brukte vi en evighet på å komme i orden på hotellet, og fikk etter langt om lenge bevegd oss ut av hotellrommet og bort til Target. Vi handlet inn litt mat + masse unødvendigheter, før vi spiste middag - på McDonald's. Ja, shh, vær stille! Denne kvelden så Erik og jeg Shutter Island. Det vil si; Erik sovnet hvert andre minutt, og jeg albuet han iherdig. Følg med! Mamma ville ikke se den, men var allikevel veldig nysgjerrig på handlingen. Hmm.

Torsdag: Vi prøvde å komme oss opp forholdsvis tidlig. Idag skulle vi nemlig tilbringe dagen på stranda. Det var helt herlig ute! Vi var ute fra 1:30-tiden til ca. 5. Måtte selvfølgelig dra på butikken før vi endelig fikk kommet oss ned på stranda. Solkrem er viktig. Har allerede flasset av alt som er å flasse av på ryggen for noen uker siden. Fikk fin farge, og fikk tatt årets første bad. 1. april. Vikinger som vi er, kastet vi oss uti. Og det er ikke aprilsnarr. På kvelden tok vi turen til Broadway at the Beach - et område med masse festligheter, spisesteder, shopping, tivoli og mye mer! Vi ville spise på Hard Rock Café, og ventinga tok sin tid, så vi fant ut at vi skulle ta sightseeing senere. Det var så mørkt, altså ikke beste tiden for inntrykk. Etter å ha spist dro vi hjem og så halve Revolutionary Road (en av mine favorittfilmer, som jeg har sett et par tusen ganger allerede). Jeg sovnet etter ca. 30 min., og ikke lenge etter spurte mamma om vi kunne slå av også.

Fredag: Herlig strandliv idag også! Erik og jeg gikk innom en shappe hvor vi kjøpte kjempegod is - og brus. På kvelden dro vi tilbake til Broadway at the Beach. Idag hadde vi bestemt at vi skulle gå rundt og se først, for så å spise når det begynte å bli mørkere ute. Det første vi gjorde var å gå innom Ben & Jerry's, hvor Erik og jeg bestilte no banana fudge med cookie dough is til-opplegg. Etter desserten (som kom før middagen) gikk vi rundt og så oss omkring, kjøpte litt souvenirer osv., ble det til slutt tid for middag - denne gang på Planet Hollywood. Herlig!

Lørdag: Idag skulle vi egentlig tilbringe formiddagen på stranda, men når vi hadde fått pakket ned alt picpakket bestemte vi oss for å bare starte kjøreturen oppover. Vi bestemte oss for å stoppe innom Wilmington, hvor jeg tok dem med til North Carolina Battleship Memorial, 'The River Court' fra One Tree Hill og selvfølgelig Riverwalk'en i Wilmington. Det var helt nydelig der nå. Kjempevarmt og helt herlig stemning. Vi spiste lunch på en restaurant på "bryggen", som de ville sagt i Bergen. Jeg bestilte ceasar salat. Første gang jeg har spist opp det jeg har bestilt ute siden jeg kom hit for 8 måneder siden, tror jeg. Kjempegodt! Jeg kjøpte også et maleri av Karen's Café (fra One Tree Hill) nede på Riverwalk'en. Herlig, herlig! Så bestemte jeg meg for å vise mamma og Erik bruen fra kjenningsmelodien til One Tree Hill. Har jo begynte å bli lokalkjent der nede. Og der starter den artige historien; Jeg ville få et godt bilde av hele brua, men det var et veldig høyt gjerde, og jeg rakk ikke opp over gjerdet. Jeg spurte om å få sitte på Eriks skulder, men vi sleit - jeg er visst litt for tung for'n. Vi strevde og lo og tulla, og plutselig hører vi en stemme fra en terasse ved siden av "You can come up here and get a picture if you want to. One Tree Hill fan?". Litt flaut, men vi lo og takket ja. Kom opp på terassen, og introduserte oss for et hyggelig kjæreste/ektepar som bor i huset rett ved brua. Viste seg at mannen, som er en psyko-et-eller-annet, lånte bort kontoret sitt til en scene i One Tree Hill, hvor de er på et "Emergency Room" på sykehuset. Han fortalte også at båten hans ble leid til å filme en scene med Katie Holmes og kjæresten hennes i Dawson's Creek. De sa også at noen i familien deres trengte en Au Pair, så hvis jeg var interessert i å være Au Pair i Wilmington var det bare å si ifra. Tror nesten jeg må dra tilbake og snakket litt nøyere om det her.. De var superkoselige! Noen timer senere var vi på veien igjen, og vi kom omsider tilbake til Efland. Mamma og jeg så ferdig Revolutionary Road før vi la oss.

Søndag: 1. påskedag. Akkurat som med juletradisjonen, er det 1. påskedag som er den store dagen her i USA. Leigh inviterte oss på påskebrunch. Klokka 10 kom et vennepar av Leigh og John på besøk, og vi spiste kjempegod brunch. Etter dette gikk vi ut i den brennhete sola. Sola varmet, og svetten rant, men dette var allikevel en helt spesiell morgen. Barna gikk på "egg hunting" i hagen, og John og kompisen spilte gitar på front porchen. Jamming, Sweet Home Alabama, Take Me Home, Country Roads osv. Selvfølgelig filmet jeg det hele. Dette var virkelig en koselig morgen! Vertsfamilien bestemte seg etterhvert for å gå en liten tur. Da grep jeg anledningen til å ta med meg mamma og Erik til Duke Gardens, Duke University (og den flotte kirken) og tilbake til Southpoint, hvor vi igjen spiste is fra Marble Slab, og så The Last Song med Miley Cyrus. Kjempefin film, som minnet veldig om vår egen situasjon. Bare se den! Denne kvelden spiste vi middag sammen med vertsfamilien igjen.

Mandag: Idag vendte vi snuten tilbake mot Wilmington-området. Vi skulle nedover til Hampstead for å besøke et vennepar av mamma (og pappa). De ble kjent da mamma og pappa bodde på Skjold i Nord-Norge for veldig mange år siden, og det er 15 år siden sist de så hverandre. Hva er sannsynligheten for at vi skulle ende opp i samme stat? 1/50. Utrolig! De har tre barn, men eldste sønnen går på Krigsskolen, og bor i Norge. De andre to, Astrid-Sofie og Knut-Albert er 16 og 19 år. De bor skikkelig fint i en gated community. Nydelig, stort hus helt nede ved et lite vann, med egen brygge. Mannen jobber for United States Marine Corps. Og det beste? Det norske forsvaret betaler for huset! De hadde også kjøpt seg minivan og rød Mustang cabriolét. Det søte liv! Vi dro rett til stranda, hvor jeg møtte mange amerikanervenner av Astrid. Når vi kom tilbake spiste vi middag og dessert, før vi gikk opp og så Shutter Island. "Ungene" hadde besøk av en amerikaner, John, som kom i Jeep'n sin. Erik kjørte sin jomfrutur i denne bilen (har også filmet dette!).

Tirsdag: Idag begynte Atsrid og Albert på skolen igjen, så Elisabeth (fruen i huset) skulle egentlig ta oss med på stranda og shopping, men vi bestemte oss for å droppe stranda. Var nesten for varmt. Vi dro blandt annet på Marshalls hvor jeg kjøpte haugevis med nye ting, blandt annet fine håndklær til leiligheten jeg flytter inn i til høsten med Andreas. Dro også innom et gigantisk kjøpesenter som var enda større enn Southpoint; Mayfaire. Dro tilslutt innom Chick-fil-A, før vi dro tilbake til huset. Slappet av litt og dusjet før vi spiste middag. Ikveld var det Fritt Vilt 2 som stod for tur. Grøss og gru! Jeg satt foran laptopen for å unngå mareritt.

Onsdag: Idag spiste vi bare frokost, før vi lempet all baggasjen inn i bilen, og spylte vekk all pollenen, før vi hit the road. Turen oppover gikk fint, og vi stoppet innom Carolina Premium Outlet på hjemveien. North Carolinas største outlet mall. Synd jeg hadde så lite penger, men ble da noe nytt. Vel hjemme spiste vi middag med vertsfamilien, før mamma, Erik og jeg tok vår siste tur sammen til Walmart for å kjøpe inn de siste tingene de kunne stappe med seg i kofferten.

Og der nærmer slutten seg på det fantastiske eventyret. Idag kjørte jeg dem til flyplassen, før jeg dro og hentet Wylie på jobben til Leigh, og nå er det tilbake til virkeligheten igjen. Beklager at jeg har skrevet en roman, men jeg bruker bloggen som en dagbok for meg selv, som jeg kan lese igjennom senere.

Bilder kommer senere :)

2 kommentarer:

  1. Hei! :)
    Det virker som du og dere hadde det helt fantastisk. Du er så flink til å skrive og jeg lager meg mange fine bilder i hodet. :) Skulle virkelig ønske jeg kunnet kommet over en tur til deg også. :)
    <3 U

    SvarSlett
  2. Jeg liker romanen din, jeg :) Da kan jeg late som om jeg har vært med på all moroa. Hihi :)
    Høres hvert fall superduperfantastisk ut!

    Miss u <3

    SvarSlett